Μεταβατικό Σώμα, Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών, 2001

Ευγενία Αραβαντινού, Κων/νος Βαβυλουσάκης, Χάρης Ζεβλάρης, Βασίλης Πολυχρονάκης Johanna Weber
Τα κέρινα ανθρώπινα ομοιώματα που φωτογράφισε ο Κωνσταντίνος Βαβυλουσάκης στο Μουσείο Ζωολογίας της Φλωρεντίας, στις υπερμεγεθυμένες εικόνες που παρουσιάζονται στην έκθεση, μοιάζουν λιγότερο κέρινα και περισσότερο ανθρώπινα. Η επιδερμίδα, που προστατεύει το βλέμμα από την θέα των εσωτερικών οργάνων, σε ορισμένες περιοχές έχει αφαιρεθεί, παίρνοντας την συμβολική σημασία ενός ενδιάμεσου της ζωής με τον θάνατο. Η Ευγενία Αραβαντινού μας οδηγεί σε έναν πραγματικό θάλαμο νεκρών. Εικόνες σκληρές, που περιστασιακά μόνο απαλύνει η εντύπωση ενός ήσυχου ύπνου, μιας γαλήνιας μετάβασης από την ζωή στον θάνατο.
Η εικόνα όμως του ανθρώπινου σώματος δεν περιορίζεται πια στην εξωτερική μόνο όψη του. Οι πολύπλοκες τεχνικές εικονοποίησης των πληροφοριών που ανιχνεύουν τα ιατρικά μηχανήματα μας επιτρέπουν να κοιτάζουμε μέσα στο σώμα. Ο Χάρης Ζεβλάρης χρησιμοποιεί την τυπολογία αυτών των αινιγματικών εικόνων, για να τεκμηριώσει μια υποθετική μετάλλαξη των ανθρώπινων οστών. Οι φωτογραφίες των τραυματισμένων νέων του Βασίλη Πολυχρονάκη χαρακτηρίζονται από μια διαφορετική τυπολογική μορφή που γίνεται και αυτή φορέας μυθοπλασίας. Τραύματα, που υποδηλώνουν βίαια γεγονότα, σημαδεύουν τα σώματα αυτών των νέων που μοιάζουν να αναζητούν καταφύγιο στο σκοτάδι του στούντιο και στο τελετουργικό της φωτογράφισής τους. Πραγματικό ή ομοίωμα, ύπνος ή θάνατος, γεγονός ή μυθοπλασία? Ένα ερώτημα που διατρέχει τα έργα που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση αφορά παράλληλα την αξιοπιστία της ίδιας της φωτογραφίας. Το έργο της Johanna Weber, που αποτελείται από πέντε πορτρέτα ανδρών και αντίστοιχα αποσπάσματα από συνεντεύξεις τους, απαντά σε αυτά τα ερωτήματα με τον καλύτερο τρόπο. Κουβέντες απλές, αφηγήσεις της διαδρομής που ακολούθησαν αυτές οι πέντε γυναίκες στην αλλαγή του φύλου τους, κουβέντες που διαψεύδουν τις φωτογραφίες δείχνοντας τελικά πως γυναικείο ή ανδρικό, το σώμα δεν είναι αυτό που καθορίζει το φύλο.